Blog: Hoe bepaalt u het juiste laadvermogen van uw dock leveller?

/global/scaled/2353x1179x647x549x1020x510/AAES-NL-News-Images-Blog-images-Dock-levellers-DSV.jpg

Voor het ontwerp van logistieke gebouwen zijn het soort goederen en de benodigde opslaghoeveelheid voor een groot deel bepalend. Logisch ook. De hoogte van het pand, de indeling van de hallen, de mate van isolatie en de deuromvang moeten berekend zijn op de goederen. Gek genoeg wordt er bij gebouwontwerpen amper stilgestaan bij de keuze van de docklevellers. Het gevolg: er wordt vaak voor de standaard gekozen. Maar maakt u bij de aanschaf van een leveller verkeerde keuzes, dan kunnen de gevolgen desastreus zijn. Een simpele rekensom kan dat voorkomen.

Een van de belangrijkste criteria bij de keuze voor een dockleveller is de dynamische belastbaarheid dat bestaat uit verschillende factoren. Allereerst natuurlijk het gewicht dat over de leveller gaat, het statische gewicht. Verder speelt ook het type transportmiddel een grote rol. Zijn dat pompwagens of gemotoriseerde palletheftrucks? Interne transportmiddelen zijn de afgelopen jaren alsmaar zwaarder geworden, aangezien er een steeds grotere actieradius gevraagd wordt, waarvoor op zijn beurt weer zwaardere accupakketten nodig zijn. 

Dan is er nog de snelheid waarmee over het platform gereden wordt. Dit hangt onder andere af van het soort transportmiddel en de sector c.q. de bedrijfscultuur. Met kostbare goederen, zoals farmaceutische producten, gaan medewerkers doorgaans voorzichtig om, terwijl het er in andere segmenten weer heel ruw aan toe kan gaan. Ook moet er rekening gehouden worden met de puntbelasting. Trucks die met harde, kleine wieltjes over de dock leveller rijden, veroorzaken een veel hogere puntbelasting dan bredere rubberen banden. Bij frequent gebruik kan dit op den duur zorgen voor spoorvorming en uiteindelijk resulteren in een onbruikbaar platform. Dit noemen we ook wel de dynamische factor – medebepalend voor de dynamische belastbaarheid.

En dan is er nog de veiligheidsmarge. Om veiligheidsredenen staat het maximale laadvermogen niet gelijk aan het draagvermogen van de dock leveller, maar wordt het vermenigvuldigd met een veiligheidsfactor. Deze factor houdt rekening met zaken als miscalculaties van het laadvermogen en overmatige slijtage.

Toekomstgericht denken is eveneens een bepalende factor bij het maken van de juiste keuzes. Want stel nu dat over pakweg zeven jaar de activiteiten of opslagbehoeften er anders uitzien dan nu?

De genoemde elementen laten zich vertalen in een formule:

dynamisch gewicht = statisch gewicht x 1,4 dynamische factor x 1,33 veiligheidsfactor.

Volg bij de keuze voor een dock leveller dus niet uw gevoel of de standaard. Het zou tenslotte vervelend zijn als u een verkeerde keuze maakt. Logistieke stromen moeten dan anders worden ingericht ten nadele van de efficiëntie. Het systeem vervangen door een zwaarder model is ook een optie, maar kostbaar. De dock leveller is immers vaak in de betonvloer gestort, waardoor vervanging een behoorlijke ingreep is. Wanneer de dock leveller niet de juiste dynamische belastbaarheid heeft, liggen ongelukken op de loer en bestaat het risico dat het systeem onherstelbaar beschadigd raakt. Met bovenstaande rekensom is dat gelukkig te voorkomen.

Op zoek naar zogenaamde heavy duty dock levellers? Bekijk het assortiment verzwaarde docklevellers geschikt voor een dynamische belasting tot 100 of 150 kN.


Geschreven door Hans Bolder

In mijn rol als Manager Business Development binnen
ASSA ABLOY Entrance Systems ben ik, samen met onze
partners, klanten en opdrachtgevers altijd op zoek naar de
best passende en meest efficiënte oplossing. Mijn ultieme doel
is te zorgen voor een tevreden gebruiker van onze producten
en diensten!