Blog: Door Stories | ASSA ABLOY Entrance Systems

Blog: Door Stories - Puffend de winkel uit

/global/scaled/758x380x0x183x758x379/AAES-NL-News-2018-Doorstories-puffend-de-winkel-uit.jpg

Onderzoek wijst uit dat het letterlijk openzetten van de winkeldeur er inderdaad voor zorgt dat er meer mensen binnenlopen. Toch is het beter om te kiezen voor een automatische schuifdeur die vanzelf weer dichtgaat. Niet alleen voor het milieu, maar ook vanuit een businessoogpunt. Hoe dat precies zit?

De afgelopen maanden hebben we behoorlijk koude dagen gekend. Op zo’n koude dag is winkelen voor mij bijna een straf! Sinds ik moeder ben kent mijn garderobe ook een vrije tijd sectie, compleet met dikke vesten en gewatteerde jassen om ook lekker naar buiten te kunnen op die extra koude dagen. 

En daar loop je dan; volledig ingepakt - kinderen ook volledig ingepakt- door de meest walgelijke luchtgordijnen heen. Van -3 naar +26 ⁰C in een nanoseconde. Spontaan claustrofobisch baan ik mijn weg door het Kruidvat – toch al een slecht idee met kinderen... en zonder eigenlijk ook. Waarom zetten ze die thermostaat toch altijd zo onaangenaam hoog in de winter?

Juist ja; om de openstaande deur te compenseren! Op deze manier gooit vrijwel de gehele Retailsector euro’s weg en worden binnensteden letterlijk verwarmd. Ontzettend zonde en zelfs onbegrijpelijk in tijden waarin de discussies rondom opwarming van de aarde, energieneutraal bouwen, het energieakkoord voor duurzame groei en het akkoord van Parijs hoog oplopen!

Het is onvoorstelbaar dat een relatief simpele maatregel zo impopulair is. De grote ketens gooien bij dergelijke discussie meteen de deur dicht – dan ineens wel – met de opmerking: “Nee, we hanteren een open deuren beleid!” Doorvragend zou een gesloten deur het welkome gevoel afnemen en zouden er minder mensen de winkel betreden.

Maar is dat wel zo? Onderzoek toont aan dat de bange retailers gelijk hebben. Er komen inderdaad minder mensen binnen wanneer er bijvoorbeeld een automatische schuifdeur wordt toegepast. Maar de mensen die binnen komen:

  • Worden sneller klant
  • Kopen meer per transactie
  • Stelen minder

Daarnaast wordt er enorm bespaard op de energierekening, zijn de uitlaatgassen en verkeerslawaai in de winkel afgenomen en wordt het ziekteverzuim teruggedrongen. Tot slot krijgt op deze manier neuromarketing ook een grotere kans. Door de gesloten deur kunnen de liedjes van Ed Sheeran en de geur van vers gebakken appeltaart veel beter z’n werk doen op het koopgedrag van de klant!

Gelukkig voor de aarde – en voor mijzelf – is het nu lente en is het temperatuurverschil tussen binnen en buiten steeds kleiner, totdat straks de zomer aanbreekt! Dan lopen we weer te rillen in onze niemendalletjes en begint de discussie weer van voor af aan.

Geschreven door Anita van der Brugge

In de rol van Specialist Entrance Systems ben ik in een 
vroeg stadium betrokken bij diverse vraagstukken op
het gebied van automatische toegangsoplossingen.
Specialisten in een vroeg stadium betrekken leidt tot
slimme en duurzame gebouwen.
Daar maak ik mij sterk voor! 

Vond u dit artikel interessant? Lees ook: