Zo voorkomt u de 3 grootste gevaren van een laadperron

Een laadperron is vaak een potentieel gevaarlijke omgeving. Denk u maar eens in: er worden grote hoeveelheden goederen geladen en gelost, het liefst binnen een kort tijdsbestek. Bovendien zijn de belastingen van materialen en oplossingen hoog en kunnen ook andere omgevingsfactoren, zoals regen of weinig licht, een negatieve invloed hebben op de veiligheid.

 

 

veiligheid laadperron

Verhoog de veiligheid rondom uw laadperron met docking-accessoires

Elk laadperron heeft twee zijden. Wist u ook dat de veiligheid zowel aan de binnen- als de buitenzijde verbeterd kan worden met behulp van docking-accessoires? Ook een dockingprocedure is van groot belang voor het garanderen van veiligheid rondom uw laad- en losperron.

 1.       Onverwachte bewegingen

Chauffeurs die te vroeg wegrijden, vrachtwagens die per ongeluk wegschuiven: onverwachte bewegingen tijdens het laden en lossen kunnen zorgen voor ongelukken en letsel bij werknemers of beschadigingen van producten en materialen.

Waarschuwingssignalen of verkeerslichten bieden uitkomst om te voorkomen dat chauffeurs te vroeg wegrijden. Een andere optie is een blokkeerarm. Daarmee zorgt u er niet alleen voor dat chauffeurs pas kunnen wegrijden als het laad- en losproces is voltooid, maar ook dat een vrachtwagen niet per ongeluk weg kan schuiven. De arm blokkeert namelijk automatisch het achterwiel van het voertuig, door middel van een hydraulisch systeem. Zo voorkomt u ongeplande bewegingen van voertuigen.

2.       Menselijke fouten

Het laden en lossen van goederen omvat een aantal verschillende handelingen bij het laadperron waarbij vaak meerdere mensen betrokken zijn. Als deze handelingen niet goed op elkaar afgestemd zijn of men niet op de hoogte is van de veiligheidsvoorschriften, kan dat risico’s met zich meebrengen. Denk aan dockdeuren of laaddeuren die al worden geopend voordat de vrachtwagen correct geblokkeerd is. Of aan personeel en vorkheftrucks die zich nog te dicht bij het laadperron bevinden, waardoor er risico is op knel- of valgevaar.

Gelukkig bestaan er tegenwoordig veel technische, geautomatiseerde oplossingen om handelingen bij het laadperron zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen. Daarnaast is het belangrijk dat alle betrokkenen – van medewerkers en chauffeurs tot managers – op de hoogte zijn van de gevaren rondom het laadperron en de bijbehorende veiligheidsvoorschriften. Door regelmatige training en een overzicht van de te volgen handelingen kan de kans op ongelukken worden verkleind.

3.       Hoogteverschillen tussen laadperron en laadvloer

In de praktijk bevinden het laadperron en de laadvloer van een vrachtwagen of trailer zich niet altijd op dezelfde hoogte. Dit hangt bijvoorbeeld af van de lading goederen die wordt vervoerd of de bandenspanning. Hoogteverschillen kunnen leiden tot het slippen van een dockplaat of dockleveller of het ontstaan van steile hellingen.

Oplossingen zijn onder andere het gebruik van een trailersteun of een mobiele laadbrug. Een dergelijke laadbrug wordt met een handmatige of automatische hydraulische pomp op de juiste laadhoogte gebracht en vervolgens op de laadvloer van de vrachtwagen of trailer neergelaten.

Een automatisch veiligheidssysteem

De DE6090AR – het automatische veiligheidssysteem van ASSA ABLOY Entrance Systems – is speciaal ontworpen om maximale veiligheid bij het laadperron te garanderen. De blokkeerarm voorkomt onbedoelde bewegingen tijdens het laden en lossen en ‘wegkruipen’ van het voertuig, terwijl de dubbele vergrendeling zorgt dat alle handelingen in de juiste volgorde plaatsvinden.

Installatie is zeer eenvoudig. Zo is er maar weinig interne bouwruimte nodig en maar één verbindingspunt aan de buitenkant voor het aansluiten van de DE6090AR op de bedieningskast. Ook handmatige bevestiging is mogelijk.

Meer weten over de nieuwe ASSA ABLOY DE6090AR? Lees verder.

Verwijzing relevante content

Vond u dit nieuwsbericht interessant? Lees ook:

Aandocken voor bestelbussen wordt een makkie, met de nieuwe ASSA ABLOY DS6060VC

Speciaal voor bestelbussen en distributiecentra voor pakketpost ontwikkelde ASSA ABLOY Entrance Systems de DS6060VC: een dockshelter op maat en direct te installeren op de gevel van uw gebouw. Zo wordt aandocken nog eenvoudiger en realiseert u energiebesparing door optimale afdichting.

https://www.assaabloyentrance.nl/nl/aaes/assaabloyentrance/nieuwsarchief/nieuws/2018/nieuw-assa-abloy-ds6060vc/

Veiligheid voorop in uw logistieke centrum

We willen allemaal een veilige werkplek waar we verwondingen van personen en schade aan goederen of voertuigen kunnen voorkomen. Gelukkig zijn er diverse oplossingen op de markt die het aantal incidenten en ongevallen aanzienlijk kunnen verminderen.  

https://www.assaabloyentrance.nl/nl/aaes/assaabloyentrance/nieuwsarchief/nieuws/2018/blog-veiligheid-voorop-in-uw-logistieke-centrum/