Een veiliger laadperron met dockingsystemen

/AAES/NL/News/2019/Blog_header_veiliger_laadperron_dock.jpg

Een laadperron is vaak een potentieel gevaarlijke omgeving. Denk u maar eens in: er worden grote hoeveelheden goederen geladen en gelost, het liefst binnen een kort tijdsbestek. Bovendien zijn de belastingen van materialen en oplossingen hoog en kunnen ook andere omgevingsfactoren, zoals regen of weinig licht, een negatieve invloed hebben op de veiligheid. Gelukkig zijn er diverse oplossingen, zoals laad- en lossystemen en dockingsystemen, om de veiligheid rondom een laadperron te verbeteren.

Automatisch veiligheidssysteem

Een automatisch veiligheidssysteem, of wegrijblokkering, voorkomt onverwachte bewegingen tijdens het laden en lossen, zoals chauffeurs die te vroeg wegrijden of vrachtwagens die per ongeluk wegschuiven. Zo wordt het risico op ongelukken of letsel verkleind. Een afgeronde blokkeerarm zorgt ervoor dat een vrachtwagen niet per ongeluk weg kan schuiven en dat chauffeurs pas kunnen wegrijden als het laad- en losproces is voltooid. De arm blokkeert namelijk automatisch het achterwiel van het voertuig, door middel van een hydraulisch systeem. En dankzij de dubbele vergrendeling van het vergrendelingssysteem voor vrachtwagens blijven dockdeuren gesloten totdat het vergrendelingssysteem is geactiveerd.

Mechanische flappenshelters

Weersinvloeden kunnen voor gevaarlijke situaties leiden tijdens het laden en lossen. Een mechanische flappenshelter zorgt voor efficiënte bescherming. Zo worden werknemers én goederen beschermd tijdens het laad- en losproces. Belangrijk bij de keuze voor een mechanische flappenshelter is het gebruik van slijtage- en scheurbestendig materiaal en ingebouwde veren. Op die manier kan de flappenshelter zonder problemen mee bewegen tijdens contact met vrachtwagens, waardoor inscheuren of andere beschadigingen worden voorkomen.

Automatische dock leveller

Een dock leveller overbrugt de opening tussen de laadruimte van een voertuig en het laadperron, zodat goederen veilig kunnen worden overgedragen. Er zijn diverse soorten dock levellers verkrijgbaar, afhankelijk van de omgeving en voertuigen. Zo zijn er dock levellers voor buitentoepassing, geïsoleerde dock levellers om energieverlies tijdens het laden en lossen te beperken en dock levellers met een uitklapbare of uitschuifbare lip. Belangrijk bij dit laatste type is dat de dock leveller altijd de juiste lengte heeft. Deze moet minimaal 100 millimeter in het voertuig liggen, zodat de lip zich veilig in het voertuig bevindt – zelfs als er zware ladingen worden verplaatst.

Laadhuis

Laadhuizen zorgen niet alleen voor een efficiëntere temperatuurbeheersing van een gebouw, doordat de thermische scheiding temperatuurverschillen tijdens het laden en lossen onder controle houdt, ze dragen ook bij aan een verbeterde veiligheid. Door de goede aansluiting tussen het hoofdgebouw en het laadhuis kan er geen tocht of neerslag doordringen tijdens het laden en lossen. Zo zijn zowel werknemers als goederen optimaal beschermd tijdens het laad- en losproces.

Onderhoud en modernisering

Investeren in oplossingen om de veiligheid van uw laadperron te verbeteren is één ding, maar het is ook zaak om uw oplossingen te onderhouden. Als eigenaar bent u namelijk verantwoordelijk voor een goede en veilige werking van uw systemen. Mocht er onverhoopt iets gebeuren, dan is het belangrijk om te kunnen aantonen dat u er alles aan hebt gedaan om ongelukken te voorkomen. Een onderhoudscontract bij een gedegen onderhoudspartij is dan ook aan te raden.

Vond u dit nieuwsbericht interessant? Lees ook: