Visproducten in perfecte conditie houden

Goederen in de winkel en in de logistieke omgeving moeten altijd in perfecte conditie gehouden worden. Dus moet het binnenklimaat beheersbaar zijn. Daarom koos Schmidt Zeevis voor een tourniquetdeur, overheaddeuren en laad- en lossstemen van ASSA ABLOY Entrance Systems.

Na bijna  honderd jaar gevestigd te zijn geweest in het centrum van de stad, besloot Schmidt Zeevis de winkel en opslagruimte te verhuizen naar industrieterrein de Spaanse Polder. Een groot project dat door architect Nico Alsemgeest is aangepakt.

De eisen & oplossingen met betrekking tot de entree

De in de basis gekozen schuifdeuren zijn omgewisseld voor een tourniquetdeur, omdat deze beter aansluit bij de eisen die de opdrachtgever stelde aan de entree. De eis van de opdrachtgever was een entree met voldoende doorgangsbreedte, zodat klanten en medewerkers gemakkelijk naar binnen en buiten kunnen lopen met bijvoorbeeld een vispresentatie van ongeveer 1,30 meter of een volle trolley, zoals te zien op bovenstaande foto. Daarom is de tourniquet uitgerust met automatische schuideuren in het midden.

Een andere belangrijke eis aan de entree was het behoud van de koele temperatuur in de winkel. In de vitrines gevuld met ijs worden verschillende soorten vis gepresenteerd. Om het juiste binnenklimaat te behouden, dient de tourniquet als scheiding tussen binnen- en buiten.

Uiteindelijk is de ASSA ABLOY UniTurn toegepast van 3600 milimeter inclusief automatische schuifdeuren. Deze deur biedt standaard invalidetoegankelijkheid, eveneens een eis van de opdrachtgever en biedt een open en uitnodigend karakter.

Expeditieterrein achter de winkel & kantoren

Het winkelgedeelte is slechts een klein onderdeel van het gebouw. Het overgrote deel van het gebouw bestaat naast de kantoren voornamelijk uit opslag- en verwerkingsruimtes. Alsemgeest vertelt dat aan de achterzije van het gebouw het expeditietereein is gesitueerd.

De eisen & oplossingen met betrekking tot de laad- en lossystemen

De grote uitdaging hier was de klimaatbeheersing van het expeditiegebied, Alsemgeest verklaart: "De systemen moeten zowel de temperatuur van circa 2 graden in het expeditiegebied tegenover de mogelijk voorkomende buitentemperatuur van 20 graden of meer te kunnen overbruggen".

Door het expeditieterrein werd het mogelijk om met groot en zwaar vrachtverkeer, maar ook met uiteenlopende kleinere bestelwagens eenvoudig in en uit te rijden. Voor de industriedeuren en docksystemen is het heel belangrijk dat diverse typen vrachtwagens de mogelijkheid hebben om te laden en te lossen. daar waar gelijksoortige transportwagens zouden arriveren is gekozen voor flappenshelters. Daar waar verschillende typen vrachtwagens, van verschillende groottes, aandocken is gekozen voor luchtkussenshelters, om de binnentemperatuur van de expeditie optimaal te behouden.

Uiteindelijk is er gekozen voor ASSA ABLOY OH370 overheaddeuren met extra dikke panelen van 70mm i.p.v. 42mm, ASSA ABLOY DL6020T dock leveller met telescopische lip, ASSA ABLOY DS6070B opblaasbare luchtkussenshelters en ASSA ABLOY DS6060A flappenshelters met aluminium frame.

Uitdagingen & resultaat

Volgens Nico Alsemgeest was de grootste uitdaging van dit project de logistieke volgorde in de uitvoering van de bouw versus de zeer strakke planning om in één dag het complete bedrijf te verhuizen en direct operationeel te zijn. Alsemgeest: "Dit vraagt dan om een flexibele houding van de leverancier. De samenwerking met ASSA ABLOY Entrance Systems verliep zeer goed".