Zo maakt u uw laadperron nog veiliger

/AAES/NL/News/2020/0L0A9386.jpg

Bij laadperrons heerst vaak grote drukte. Dat elk bedrijf, ondanks die drukte, moet zorgen voor optimale veiligheid bij het laden en lossen, spreekt voor zich. Wist u dat het kiezen van de juiste dock levellers, sectionale overheaddeuren en accessoires bijdraagt aan de veiligheid van personeel en voorraden tijdens het laden en lossen? Dergelijke oplossingen zorgen er bovendien voor dat personen- en goederenstromen in goede banen worden geleid. Wilt u nog een stap verdergaan, dan biedt een vergrendelingssysteem de ultieme beveiliging voor uw laadperron. In dit blog gaan we in op handmatige en automatische vergrendelingssystemen.

Het gevaar van beweging bij het laaddock

Tijdens het laden en lossen bestaat het risico dat een aanhanger of voertuig per ongeluk in beweging komt. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren doordat een vorkheftruck het object in beweging brengt. De aanhanger kan dan wegrollen van het laadperron – een probleem dat bekend staat als 'kruipen'. Vrachtwagens of trucks die te vroeg wegrijden van een laaddock vormen een ander risico. Dat gebeurt bijvoorbeeld als er sprake is van slechte communicatie tussen collega’s en/of externe partijen. Vergrendelingssystemen voorkomen ongewenste beweging tijdens het hele proces, zodat personeel beveiligd wordt tegen ongelukken en eventueel letsel.

Handmatige vergrendelingssystemen

Het eenvoudigste handmatige vergrendelingssysteem is een wielblok, ook wel wielkeg genaamd. Een dergelijke oplossing wordt achter de wielen van een voertuig geplaatst om wegrijden of kruipen te voorkomen. Bij bepaalde weersomstandigheden, zoals sneeuw of ijzel, is een wielblok echter minder of niet effectief. Ook biedt een wielkeg soms niet genoeg vergrendelingskracht om te garanderen dat te vroeg wegrijden altijd wordt voorkomen.

Andere handmatige vergrendelingssystemen zijn een goede optie. De werking is vergelijkbaar met automatische systemen, maar handmatige systemen worden met de hand bediend op de grond. Als een voertuig op zijn plaats bij het laadperron staat, brengt de operator het blok langs de rail naar de juiste positie om de blokkeerarm te activeren. Zodra deze is geactiveerd en het achterwiel is geblokkeerd, geven verkeerslichten aan dat er kan worden begonnen met laden of lossen. 

Handmatige vergrendelingssystemen kosten minder dan automatische systemen, maar hebben hun tekortkomingen op het gebied van snelheid en efficiëntie.

Hydraulische vergrendelingssystemen

Automatische, hydraulische vergrendelingssystemen zorgen voor een optimaal beveiligd laadperron, omdat het risico op menselijke fouten wordt uitgesloten. Als het voertuig op de juiste positie bij het laaddock staat, wordt de hydraulische wielvergrendeling ingeschakeld met een drukknop op de besturingskast in het gebouw. Door de plaatsing van de besturing wordt gegarandeerd dat personeel uit de buurt blijft van het aangedockte voertuig, wat de veiligheid vergroot.

Hydraulische vergrendelingssystemen onderscheiden zich van handmatige uitvoeringen doordat ze tijdens het hele laadproces permanent druk uitoefenen. Daarnaast kan met een automatisch systeem de bediening van het hele laadperron geïntegreerd worden, zodat bijvoorbeeld ook de dockdeuren gesloten blijven totdat het vergrendelingssysteem op zijn plaats is. De uitschuifbare vergrendelingsarm kan alleen worden ingetrokken als de dockdeur dicht is, waardoor een vrachtwagen of truck niet voortijdig weg kan rijden.

Wilt u meer weten over de juiste oplossing voor uw laadperron? Lees meer over onze laad- en lossystemen.