Tomaten of medicijnen: over de beveiliging van distributiecentra

/AAES/NL/About-Us/Powering%20doors.%20Empowering%20people./Sander%20van%20der%20Horden/9.jpg

Sander van der Horden

Ik werk nu ruim acht jaar als segmentmanager distributie en logistiek bij ASSA ABLOY Entrance Systems. In mijn rol help ik bedrijven aan de juiste toegangsoplossing voor hun distributiecentrum. Een van de aspecten daarbij is beveiliging. Belangrijk, want elke keer als er een vrachtwagen aandockt en de deur opent, dan ontstaat er in feite een mogelijke toegang. Een beveiligde toegangsoplossing is dus altijd cruciaal. Vooral wanneer je bijvoorbeeld geen tomaten maar consumentenelektronica hebt opgeslagen, of medicijnen.

"Het leuke aan mijn werk? Samen met klanten de beveiliging optimaliseren – met huidige producten én nieuwe ontwikkelingen".


Ik werk nu ruim acht jaar als segmentmanager distributie en logistiek bij ASSA ABLOY Entrance Systems. In mijn rol help ik bedrijven aan de juiste toegangsoplossing voor hun distributiecentrum. Een van de aspecten daarbij is beveiliging. Belangrijk, want elke keer als er een vrachtwagen aandockt en de deur opent, dan ontstaat er in feite een mogelijke toegang. Een beveiligde toegangsoplossing is dus altijd cruciaal. Vooral wanneer je bijvoorbeeld geen tomaten  maar consumentenelektronica hebt opgeslagen, of medicijnen. 

Door beveiliging centraal te zetten, ondersteunen we klanten en hun specifieke processen en uitdagingen. Daarom begin ik bij een nieuwe klant altijd met achterhalen hoe zijn processen eruitzien. Ik vraag niet alleen naar zíjn eisen aan beveiliging, maar ook die van zijn klant. Vaak bepaalt die namelijk waaraan het distributiecentrum moet voldoen. Ook spelen er soms aanvullende vereisten een rol. Bijvoorbeeld als men wil dat een gebouw in aanmerking komt voor bepaalde certificeringen, zoals TAPA of BREEAM. Of als de opdrachtgever heeft bepaald dat alle deuren aan een bepaalde Resistance Class (RC) of weerstandsklasse (WK) moeten voldoen.

Het leuke aan mijn werk? Samen met klanten de beveiliging optimaliseren – met huidige producten én nieuwe ontwikkelingen. Op dit moment bieden we bijvoorbeeld ons Docking Management Systeem, een digitaal logistiek platform dat data van alle laad- en losactiviteiten verzamelt. Een voorbeeld: als de sensor bij een dock geen dak van een vrachtwagen ziet, dan gaat de deur simpelweg niet open. Daarnaast leveren we bijvoorbeeld wheel restraints – zowel handmatig als volautomatisch – die voorkomen dat een vrachtwagen zomaar wegrijdt. En snelle service is ook essentieel, want als je deur een storing heeft en niet meer dicht kan, heeft dat gevolgen voor de beveiligingsgraad van je pand.

In de nabije toekomst verwacht ik mooie innovaties. Zo werken onze eerste klanten in Zweden al met ons vernieuwde dockmanagementsysteem. De klant heeft dan één centraal dashboard waarop hij bijvoorbeeld alle deuren van het pand automatisch op afstand opent en sluit. Ontzettend handig – stel je voor dat je honderdvijftig deuren zes dagen per week dagelijks moet afsluiten. Bij deze oplossing gebruiken we datakabels, maar we werken ook hard aan een IoT-oplossing. Zo blijft optimale beveiliging altijd topprioriteit voor ons.

Powering doors. Empowering people. Dat is waar het bij ASSA ABLOY Entrance Systems om draait. Door automatisering van deuren ondersteunen we klanten op het gebied van innovatie, beveiliging, comfort, veiligheid en duurzaamheid. Zo verbeteren we samen het dagelijks leven van gebruikers. Vond je het verhaal van Sander interessant? Lees meer over beveiliging of neem direct contact met ons op via onderstaande contactformulier.